'' Pocket Scrapbooking: Trucs om bij te blijven (en nooit af te willen haken)

10 augustus 2013

Trucs om bij te blijven (en nooit af te willen haken)

Afgelopen zomervakantie heb ik heerlijk de tijd genomen om mijn achterstallige Project Life weken in te halen. Bijna iedereen die bezig is met dit project heeft (wel eens) een achterstand. Ik in ieder geval wel! En dan heb ik het niet over weken, maar zelfs over maanden... Zoals Cruyff zei: "Ieder nadeel heb zijn voordeel". Ik zie er de voordelen van in omdat sommige gebeurtenissen pas later in mijn album kunnen worden verwerkt. Op onze schoolsite bijvoorbeeld komen foto's van de kinderen meestal achteraf, net zoals verslagen uit het lokale weekkrantje of de nieuwsbrieven van onze (sport)clubs. Dan kun je net zo goed een weekje later aan de slag gaan, toch? 

Gelukkig zijn er trucjes om de boel weer snel op orde te krijgen. Het belangrijkste dat ik doe, is om ieder geval doordeweeks te blijven schrijven, foto's te blijven maken en om de kleinigheden die ik wil bewaren direct te dateren. Dit neemt niet veel tijd in beslag maar het is wel de ruggengraat van het hele album. Deze zaken bundel ik in een plastic mapje met het weeknummer erop zodat ik alles bij de hand heb voor het 'echte' werk. Doordat ik dit structureel doe, maken deze kleine stapjes het mogelijk dat ik me nooit zorgen hoef te maken om de achterstand.




Een handig hulpmiddel voor mij zijn de blanco vellen met daarop de lay-out van de week, op basis van de insteekhoezen die ik gebruik. Deze heb ik dubbelzijdig geprint en daarop schrijf ik alvast de teksten zodat ik niets vergeet. Tekeningen, geheugensteuntjes en bewaar-dingetjes mik ik er bij in het mapje. Dat scheelt tijd en zoekwerk, zodat ik niet snel het gevoel krijg dat ik wil afhaken omdat ik 'toch niet bij ben'. 



Voor de PL-ers onder ons: hoe doen jullie dat? Ben jij elke week bij of heb je ook wel eens een achterstand? En hoe los je dat op?

(mocht je het handig lijken; de pagina's voor het schetsen en schrijven kun je hieronder downloaden door op de afbeelding te klikken).