'' Pocket Scrapbooking: Project Life

01 mei 2013

Project Life



Mijn eerste post op blogspot... let's get started!

Sinds 2011 houd ik familie-albums door middel van 'pocket scrapbooking', wat nog het best te vergelijken is met een Project Life album van Becky Higgins. Wat begon als een tijdelijk project waarbij je een jaar lang het dagelijks leven in een album documenteert met foto's en tekst, is ondertussen een doorlopende voorstelling zonder eind geworden. 

Voordat ik met het huidige album begon hield ik schriften, logboeken en scrapboek-albums bij. Ik probeerde van alles uit; zowel op papier, digitaal als op het web. Toen mijn man en ik kinderen kregen kwam het fotograferen en documenteren echter in een stroomversnelling. Via de schriftjes van de créche en het leefboek van juf Hilde dat ik vond op internet, raakte ik geïnspireerd om dagelijks een leefboek te vullen met een foto, stukje tekst, activiteit, bijzondere zaken die zich op dat moment voordeden of met de actualiteiten uit de wereld om ons heen. Het zijn juist díe pareltjes die door de hectiek van het dagelijks leven snel vergeten worden.








Becky Higgins deed hetzelfde als juf Hilde en vele anderen, maar goot het documenteren van het dagelijks leven in een makkelijker vorm door een map met insteekhoesjes en kant-en-klare- notitiekaartjes te gebruiken. Toen ik in 2010 via internet toevallig op het fenomeen Project Life stuitte, was ik direct om. Het is voor mij een praktische manier om het dagelijks leven van nu vast te leggen voor later. Een creatieve uitlaatklep. Een manier om orde te scheppen in de dagelijkse stroom tekeningen en krabbels van de kinderen die te mooi zijn om weg te gooien, maar ondertussen staan te verstoffen in een doos op zolder. Eindelijk de foto's af te drukken die anders enkel op de harde schijf van de computer zouden blijven staan. Toen de kinderen ouder werden, zag je de onderwerpen in de albums veranderen en leverden de kids ook vaker zelf een bijdrage. Zo ontwikkelt zo'n album zich net zo als jij zelf.

De naam Project Life is overigens niet helemaal op z'n plaats voor de manier waarop ik het doe, omdat ik geen producten van Becky Higgins gebruik. (Toen ik begon was Project Life nog niet zo gemakkelijk te verkrijgen buiten Amerika). Nu, drie jaar later,  ben ik nog steeds zo enthousiast over het concept als in het begin. Op dit blog laat ik je graag mijn foto's, ideeën, handige links, gedachten, recepten, downloads, tips & trucs zien. 

Laat het me horen als je vragen hebt of iets mist op dit blog; reacties zijn altijd welkom.  

Groetjes, 
Monique

 'Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."